زیارت اربعین
السلام علی ولی الله و حبیبه
السلام علی خلیل الله و نجیبه
السلامعلی صفی الله وابن صفیه
السلام علی الحسین المظلوم الشهید
زیارت امام علیه السلام زیارت نورانی است و انسان را به درجات عالی میرساند، امام وجه الله است و از طریق وجه الله میشود به خدا رسید، زیارت اربعین یکی از شعائر بسیار مهم اسلام است ولی اصلیترین هدف تعظیم این شعار است و این اصلیترین هدف را به زیبایی باید توجه کرد چون اصل و ماهیت حقیقی زیارت را تشکیل میدهد که به قول شاعر :
گردریمنی چوبامنی پیش منی من با تو چنانم ای نگار یمنی
گر پیش منی چو بی منی در یمنی خود در غلطلم که من توام یاتومنی
عظمت زیارت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در همین نکته خلاصه می شود که انسان همراهی باآل الله را پیدا کند، فمعکم معکم لامع غیرکم
در سایه تربیت امام که مربی ماست و جلوه اتم محبت الهی ( التامین فی محبت الله )است، برای ایجاد تغییر سازند و تدریجی در رفتار و روح ما برای دستیابی به کمال انسانی و شکوفا سازی استعداد به قرب الهی و مقام عبودیت لایق شویم.
بازیافتن به مقام عبودیت با معرفت به امام حاصل میشود و این معرفت زمانی حاصل می شود که انسان به نور برسد، اگر نور امام آمد ما هم نورانی می شویم و برای رسیدن به امام ابتدا باید از حجابهای ظلمانی عبور کنیم.
امام رضا علیه السلام فرمود: الامام کالشمس الطالعه المجلله بنورها للعالم وهی فی االافق بحیث لاتنالها الایدی والابصار
امام مثل خورشید درخشنده و نورانی است که نورش در عالم تجلی می کند و کل عوالم را روشن میکند و در جایگاهی است که کسی به آن مقام نمی رسد.
امام مثل نور خداست امام آن باران رحمت الهی است امام آن کلمه حیات است که اگر این باران در سرزمینی ببارد آن سرزمین به رشد و کمال می رسد.
فاذا انزلناعلیها الماء اهتزت وربت وانبتت من کل زوج بهیج (حج ۵ )
روزگار کنونی که دنیا و بشریت رنگ مادی گرفته و نسخههای سبک زندگی سرمایه داری و لیبرالیستی مدرن ادعای راهگشایی ساخت یک زندگی آرام و لذت بخش را برای بشریت دارد، در واقع بهره مندی مردم از برکات معنوی و اعتقادی زیارت و توسل به اهل بیت علیه السلام تنهاگام موثری است که انسانها را به فضیلت حبل المتین ولایت پیوند می زند و برترین نسخه عبودیت است تا با ولایت اهل بیت علیه السلام و خواسته سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام در سایه توجهات ولی عصر عجل الله انسانها به بصیرت دست یابند.
زیارت انس با اسوه هاو اولیای خداست و انسان را به مبارزه با بت درونی نفس اماره وبت بیرونی آماده میکند هیهات منا الذله
چون انسان با بنیانهای اعتقادی و زیرساختهای فرهنگی تفکر اسلامی سیر میکند اربعین مرکز قدسی تمدن اسلامی است چون توجه ویژه به ساحت وجود مقدس امام حسین علیه السلام می شود خواه آنکه این توجه با حضور فیزیکی افراد در کانون این مرکز عبودیت گره بخورد و یا آنکه این حضور با مسیر معنوی تحقق یابد، هدف تعالی و رشد والای انسانی در جهت تقرب به درگاه خدا شکل میگیرد.
جلوه تمدنی در حوزه فضائل اخلاقی در قالب اربعین، جنبه ای ویژه پیدا میکند به وسعت همه مکانها و زمانها که می تواند نمادی برای آمادگی ظهور باشد ،آمادگی برای ظهور در بستر معرفت به امام و درک جایگاه امام شکل میگیرد و انسانهایی که تعلق خاطر شان امام علیه السلام است حرکت به سوی امام علیه السلام دارند حرکتی همراه با عقلانیت.
قابل توجه است که رفتار یک عاشق و مومن به ولایت ولی خدا شاخصه ای دارد که او را با غیرش متمایز میکند و تفاوت او با غیر در این است که افرادی این اعتقاد را ندارند میخواهند توجه و تمایل دلها را اینگونه به مردم القا کنند که این حرکت یک جنبش توده ای است یعنی حرکتی خالی از عقلانیت و یک نوع واکنش به رویدادهای سیاسی و اجتماعی در حالی که شعار اربعین مثل خورشیدی در آن مرکزیت دارد فراتر از این انگاره است و آن هدف رهایی از جهالت و گمراهی است …لینقذ عبادک من الجهاله و حیوه الضلاله
بنابراین الحسین علیه السلام سفینه النجاه این قالبی حیات بخش و تمدن عالی در در راستای تحقق عقلانیت معرفت و شناخت با بیداری دل ها و ملت ها و تحول قلوب به واسطه استقرار ایمان و بازگشت بشر به فطرت توحیدی و لبیک گفتن به ندای فطرت پاک توحیدی علاوهبر اهداء نگرش توحیدی به انسان ،نشاط و پویایی اورا وجهتدهی تلاش انسان راسمت و سوی الهی میبخشد.
در پرتو زیارت اربعین هدایت و نجات امت و بیداری امت شکل میگیرد فاعذر فی الدعاء ومنح النصح در کنار مبارزه با بدعت ها و شکستن جو خفقان و نابودی اعترافات تابیداری از طریق خون استمرار یابد لیستنفد عبادک من الجهاله حیره الضلاله…
اربعین تجدید میثاق با امام است در عهدی که فلسفه قیام عاشورا است از این رو باید موانع را شناخت، فریب خوردگان دنیا…من عزته الدنیا فروشندگان آخرت به بهای ناچیز باع حظه بالارذل الادنی شری اخرته الثمن الاوکس آنها که با هواپرستی در دامخشم الهی قرارمیگیرند واسخطک واخط نبیک… که به پیروی از منافقان و تفرقه افکنان و گناهکاران استحقاق عذاب الهی پیدا میکنند چگونه میتوان این بیداری را ایجاد کرد چه کسی این توان عظیم را دارد؟!!
ان الحسین علیه السلام مصباح الهدی وسفینه انجاه به حق این حسین است که با شعار اخلاص ورضای الهی اسوه صبر.ایثار وشهادت میشود فجاهدهم فیک صابرا محتسبا تا بشریت را به روشنایی تبری از دشمن برساند اللهم فالعنهم لعنا وبیلا وبا گذر از تاریکی و پلیدی به حیات سعادتمندانه نایل شد واین فکر نورانی چنان درخشندگی دارد که تا زمان های دیگر وهمیشه تاریخ راهگشای بشریت به سوی بیزار یو تنفر از همراهان با اهل ظلم خواهد بود.
براستی چه نیرویی ضامن این هدایت مستمر است.ایمان.تسلیم.تبعیت سه عنصر اصلی هدایتند که با همراهی سلاله پاک رسول خدا (ص)اشهد انک کنت نورا…..
آری جایگاه والای امامت تنها عامل عامل بقا این هدایت است جامعه های غیره ظلمانی وجاهلیت توان مقابله ومحو آن را نخواهند داشت.
والسلام علی من تبع الهدی
به قلم سرکار خانم وجیهه اشرفی
جوانان مسلمان چگونه می توانند از زندگی حضرت زینب (س) الگو بگیرند؟
در الگو قرار دادن شخصیتی در زندگی، و برای بهره گیری از صفات و ویژگی هایش، سه مسئله مورد توجه اساسی و محوری است:
۱. شخص الگو،
۲. الگو گیرنده (کسی که دنبال الگو و مقتدا است)،
۳. چیزهایی که باید الگو برداری شود.
جوانانی که می خواهند حضرت زینب (س) را الگوی خویش قرار دهند، ضروری است، ابتدا آن حضرت را بشناسند، از ویژ گی ها و خصایص اخلاقی و برنامه ها و اهدافی را که آن حضرت در زندگی به آنها اهتمام می ورزید، آگاهی پیدا کنند، سپس با شناخت کامل آنها را سر لوحه زندگی خویش قرار داده، تا بتوانند با تأسی و اقتدا به این بانوی قهرمان و نمونه، یک زندگی سالم و با سعادت داشته باشند.
برخی از مهم ترین خصایص و صفات بارز حضرت زینب (س) که برای تأسی و اقتدای جوانان ضروری است، از این قرار است:
۱. علم و دانش
۲. ایمان
۳. فهم بالای سیاسی و اجتماعی
۴. شناخت تام و کامل نسبت به اهداف نهضت حسینی و ارزش های معنوی این قیام
۵. اطاعت و پیروی از امام (ع)
۶. تقدیم فرزندان در راه نهضت حسینی
۷. حقیر و کوچک نمودن طاغوت ها
۸. صبر و مقاومت در برابر مشکلات و مصائب
۹. تبلیغ و روشنگری از قیام کربلا و تحکیم آن
بر جوانان مسلمان است، به این صفات حضرت؛ یعنی تحصیل علم، صبر، شجاعت، شناخت مسئولیت، تبلیغ دین، اطاعت و پیروی از امام و … اقتدا کنند، تا آنان نیز در سایه الطاف الاهی بتوانند زندگی توأم با موفقیت و سعادت داشته باشند.
منبع:
هیچ خبر دیگه ای تو عالم نیست جز...
حاج حسین یکتا:
توکل به خدا،
توسل به اهلبیت علیهمالسلام،
توجه به دو لبِ سیدعلی؛
والسلام.
هیچ خبری دیگه تو عالَم نیست! همه دنیا رو گشتیم، خبری نیست.
حضرت زهرا (س) برای شفاعت امت پیامبر (ص) چه دارند؟
روایتی داریم که شیعه نقل کرده است. در روز قیامت پیامبر به علی (ع) می فرماید به فاطمه بگو، برای شفاعت و نجات اُمتت چه داری؟ علی (ع) پیام پیامبر را به فاطمه ابلاغ می کند.
فاطمه در جواب می گوید: “یا امیرالمومنین کفانا لاجل هذا المقام الیدان المقطوعتان من ابنی العباس”، دو دست بریده فرزندم عباس.
چرا سر بریده اباعبدالله را نمی برد؟ چون اینجا دارد خط می دهد. وقتی می گوید دو دست بریده عباس بن علی وسیله شفاعت است یعنی به بهانه شفاعت، به ما درس عباس شناسی می دهد.
در زیارت نامه عباس بن علی (ع) می خوانیم، لعنت بر آن کسانی که تو را کشتند، لعنت بر کسانی که تو را نشناختند. باید دید او برای امام زمانش چه کار کرد؟ عباس امام زمان شناسترین آدم بود.
بعد میخواهد به ما بفهماند که اگر می خواهید فاطمه (س) مادرتان باشد، برای امام زمانتان کار بکنید. چطور برای امام زمانت کار کنی در حالی که او را نشناختی؟
از هر طریقی بروید به این می رسید “من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه”.
تهران، هیئت محبان حضرت زینب (س) - 93.08.10
برکات ظهور
امام حسین علیه السلام
در بيان آنچه هنگام ظهور امام زمان عليهالسلام رخ مى دهد : بركت از آسمان به سوى زمين فرو مى ريزد، تا آنجا كه درخت از ميوه فراوانى كه خداوند در آن مىافزايد، مى شكند. (مردم) ميوه زمستان را در تابستان و ميوه تابستان را در زمستان مى خورند و اين معناى سخن خداوند است كه: (و اگر مردمِ آبادى ها ايمان مى آوردند و تقوا پيشه مى كردند، بركتهايى از آسمان و زمين به روى آنان مى گشوديم، ليكن تكذيب كردند)
الخرائج و الجرائح ج2 ،ص849
سیره امیرالمومنین
ماجرای روزهخواری که امام علی شلاقش زد!
????سیره امیرالمومنین در عمل به احکام اسلامی ولو در حق یارانش در بیان رهبر انقلاب????????
«شاعرى به نام #نجاشى، براى اميرالمؤمنين و عليه دشمنان آن حضرت، #شعر گفته است. روز #ماه_رمضان، از كوچهاى عبور مىكرد؛ آدم بدى به وى گفت بيا امروز را در كنار ما باش… به زور اين #شاعر را كشاند! او هم بالاخره شاعر بود ديگر!
به خانهى آن فرد رفت و در كنار بساط #روزه_خوارى و شرب خمر نشست. او نمىخواست؛ اما مبتلا شد. بعد هم همه فهميدند كه اينها شرب خمر كردهاند. اميرالمؤمنين گفت: بايد حد خدا را بخورند؛ هشتاد تازيانه براى شرب خمر، ده يا بيست تازيانه هم اضافه براى اينكه روز ماه رمضان اين كار را كردند!
نجاشى گفت: من شاعر و #مداح حكومت شما هستم. با دشمنان شما اين طور با ابزار زبان مبارزه كردهام. مىخواهى مرا #شلاق بزنى؟! در بيان امروز ما، آن حضرت شبيه اين بيان را فرمودند كه آن به جاى خود محفوظ، خيلى هم عزيزى، خيلى هم خوبى،ارزش هم دارى؛ اما من حد خدا را تعطيل نمىكنم!
آن مرد را خواباندند و تازيانه زدند، او هم شبانه فرار كرد و رفت. گفت: حالا كه در حكومت شما، با شاعر و #هنرمند و #روشنفكرى مثل من، بلد نيستند كه چگونه بايد رفتار كنند، من هم مىروم آن جايى كه مرا بشناسندم و قدرم را بدانند! او پيش #معاويه رفت و گفت معاويه قدر ما را مىداند!
برويد به جهنم! وقتى كسى اين قدر كور است كه نمىتواند از لابهلاى احساسات شخصى خود، درخشندگى #على را ببيند، جزايش همين است كه پيش معاويه برود. عقوبت او همين است كه متعلق به معاويه شود؛ برويد.»
پیامبر رحمت و مهربانی (ص)
قسمت دوم از بیان ویژگی های پیامبر مهربانی
می فرمودند: سخنانی که در مجالس رد و بدل می شود امانت است ، مگر سه مجلس:
1-مجلسی که در آن تصمیم به ریختن ( ناحق ) خون کسی گرفته شود.
2-محفلی که در آن تصمیم به تجاوز گرفته شود.
3-نشستی که در آن تصمیم به حلال شمردن ( و تصرف عدوانی ) مال دیگری گرفته شود.1
از هرچه که آسمان آبی دوستی را تیره کند پرهیز می داد و می فرمود:
اگر سه نفر هستید ، دو نفرتان با هم پچ پچ نکنید . این کار شما ، فرد سوم را غمگین می کند .2
با رفتارش به دیگران می آموخت در مجلس پی جای خاصی نباشند. از همین روی ، وقتی وارد مجلسی می شد ، پایین ترین جا می نشست .3
گاهی به نکته های ظریف اشاره می کرد و می فرمود : سزاوار است که در تابستان میان دو کس که با هم می نشینند نیم متر فاصله باشد تا برای همدیگر زحمت نباشند.4
برای سرکوب اژدهای خودخواهی می فرمود: کسی برای دیگری از جایش برنخیزد ، اما برای همدیگر جا باز کنید ، تا آفریدگاربه شما وسعت دهد.5
1- کنز العمّال
2- کنز الفوائد
3- اللباس و الزینهة من السنة المطهرة
4- لواقح الانوار القدسین فی بیان عهود المحمدیة
5- ما رواه العامه من مناقب اهل البیه علیهم السلام
فروتنی پیامبر (صلی الله علیه و آله و السلم)
امام علی علیه السلام فروتنی ایشان را چنین بازگو می کنند:
محبوبم محمد - صلی الله علیه و آله - ، پای شتر را خود می بست ، خود به حیوانات علف می داد ، با دستش گوسفند را می دوشید و بر لباس و کفش وصله می زد. یارانش جلوی پایش برنمی خاستند ؛ زیرا می دانستند این کار را دوست نمی دارد.
چیزی را که از بازار می خرید ، خود به خانه می آورد . می فرمود: از فروتنی آن است که آدمی خرسند باشد و نه ناگزیر که اگر لازم شد پایین مجلس بنشیند و به هر کسی می رسد سلام کند.
می فرمود: پنج رفتار است که تا هنگام مرگ آن ها را ترک نخواهم کرد: غذا خوردن روی زمین (مفروش) ، سوار الاغ بی پالان شدن ، بز را با دست خود دوشیدن و به بچه ها سلام کردن.
و ……
این مطلب ادامه دارد
برگرفته از کتاب: همنام گل های بهاری ، نگاهی نو به زندگی و شخصیت پیامبر گرامی (ص) ، حسین سیدی.
دخترم...
رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله و سلّم : لا تَكرَهوا البَناتَ؛ فإنَّهُنَّ المُؤنِساتُ الغالِياتُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم : دختران(خود) را ناخوش نداريد ؛ زيرا آنها مونسهاى گرانبهايى هستند .
كنزالعمّال : ۴۵۳۷۴ منتخب ميزان الحكمة : ۶۱۲