بررسي اجمالي اعجاز علمي قرآن
ادامه مقاله از وبلاگ پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) شاهرود “صبح صادق” به همت ام البنین حسن ملکی
3-زوجيّت عمومي موجودات
قرآن ، بعد از اين كه زوجيّت را در مورد انسان و حيوان يادآور شده ، سپس آن را تا عالم نباتات ، گسترش مي دهد ؛ سپس موضوع را در سطح وسيعتري بيان داشته و آن را ، در تمام اجزاء عالم هستي تعميم مي دهد و اساساً هر چيزي را كه عنوان «موجود» به خود گيرد از اين اصل و قانون كلّي ، مستثني نميداند .
ولي موفّقيّت اخير دانشمندان ، در شكستن اتم ، پرده از روي رازي بزرگ برداشت و ثابت شد كه هر يك از ذرّات ، خود داراي اجزاي ريزي هستند و هر اتمي ، مركّب از دو جزء است : يكي «الكترون» (ذرّات گردندهي اتم ، كه بار منفي دارند ) و ديگري «پروتون» . ( هستهي مركزي كه بار مثبت دارد.)
البتّه در اتم ، ذرّات سومي نيز يافت ميشود كه به نام نوترون خوانده مي شود و از لحاظ بار الكتريكي،خنثي است.فيزيكدانان اخيردر«دَوَران» اتم، ذرّات بنيادي ديگري به نام «كوارك» كشف كردهاند كه ذرّات تشكيل دهندهي الكترون ، نوترون و پروتون هستند و باعث به وجود آمدن بار الكتريكي مثبت ، منفي و خنثي در آنها ميشوند .
در سال 1928 ميلادي ، دانشمندي به نام « پل ديراك» ، تئورياي به نام «آنتي مَتِر» يا «ضدّ مادّه» را مطرح كرد و گفت : الكترون داخل اتم ، بايد يك جفت ، داشته باشد . در سال 1932ميلادي ، اين فرضيّه ثابت شد و ملاحظه گرديد كه الكترون (كه داراي بار الكتريكي منفي است) با جفتي آفريده شده كه آن را «آنتي الكترون» يعني ضدّ الكترون و يا «الكترون با بار مثبت» نام نهادهاند.
ادامهي اين تحقيقات ، نشان داد كه نه تنها داخل اتم از «جفتها و اضداد» تشكيل شده ، بلكه هر كدام از اضداد هم « جفت و ضدّي» دارند . مادّه ، داراي «ضدّ ماده» ، الكترون داراي «ضدّ الكترون» ، نوترون داراي « ضدّ نوترون» و پروتون داراي «ضدّ پروتون» است .
اين جفت بودن ، همهي آنچه را در آسمان و زمين و در بين آنها است ، شامل ميشود.
دايش ابرها
در آيه 22 سورهي حجر ، اشاره شده است كه ، اوّلين مرحلهي شكل گيري باران، باد ميباشد .
باد ، همان جابهجايي هوا ميباشد . تابش مستقيم آفتاب به يك نقطه و نيز تراكم هوا ،موجب گرماي شديد ، در يك نقطه ميشود . نتابيدن آفتاب ، در اثر وجود مانع ، موجب خنك ماندن نقطهي ديگر ميگردد . اين نوسانات گرماي زمين، تأثير به سزايي در پيدايش بادها دارد.
تا ابتداي قرن بيستم ، تنها رابطهي شناخته شده ، بين باد و باران ، اين بود كه ابرها توسّط باد ، به نقاط مختلف ، كشيده ميشوند ؛ ولي امروزه علم هواشناسي ، نشان داده است كه بادها عمل بارور كردن ابرها را بر عهده دارند و باعث تشكيل شدن قطرات باران ميشوند.
امّا در توضيح چگونگي تشكيل باران ، بايد اظهار داشت كه :تابش آفتاب بر روي سطح دريا ، باعث تبخير شدن آب دريا ميشود ؛ آب به صورت ذرّات بسيار ريز بلوري در فضا ، معلّق ميگردد ؛ امّا بايد دانست كه وجود بخار آب در هوا و اشباع شدن و تقطير آن ، كافي براي تشكيل ابر و ريزش باران نيست ؛ يك عمل يا شرط سوم نيز ، ضرورت دارد : « بارور شدن » يا عمل لقاح.
بخار آب ، ممكن است با وجود رسيدن به حالت اشباع ، تقطير نشود و وقتي تقطير شد ، دانهها ، آن قدر ريز و معلّق در هوا بمانند كه سقوط نكنند و باران نبارد ؛ مگر آن كه با ذرّات نامرئي نمك، كه به وسيلهي باد ، از روي درياها ،آورده شده است ، تركيب شوند .دراين صورت ، ذرّات بخار، وزن پيدا كرده ، به همديگر متّصل ميشوند ؛ سپس به صورت قطرات باران ، فرود ميآيند. - -
نكته : اشارهي علمي قرآن به لقاح ابرها ، ميتواند نوعي اعجاز علمي قرآن به شمار آيد ؛ چرا كه اين مطلب تا سالهاي اخير ، براي بشر روشن نشده بود.
نتيجه
كسي كه مقامي را از ناحيهي خداوند ادّعا ميكند؛ بايد معجزهاي را به عنوان گواه بر صدق گفتارش بياورد كه اين معجزه بايد از نظر عقل و شرع ، قابل قبول بوده و قابل تعليم و تعلّم نباشد و قرآن تنها معجزهي جاوداني است كه خداوند آن را گواه ، بر صدق نبوّت جاوداني پيامبر اسلام (صلّي الله عليه و آله) قرار داده است .
تحّدي و مبارزه طلبي قرآن ، دليلي بر اعجاز آن است كه در طيّ سه مرحله مطرح شد : اوّل مردم را در مورد كلّ قرآن و بعد ده سوره از آن ، به مبارزه مي طلبد و در آخر ميگويد ، اگر ميتوانيد يك سوره ، مثل آن را بياوريد .
عدّهاي دليل اين عجز و ناتواني براي معارضهي با قرآن را، در نتيجهي دخالت مستقيم خداوند ، يعني سلب انگيزه و علم از مردم و ايجاد مانع ، براي آنان دانسته اند ؛ امّا راز اعجاز اين كتاب الهي در « محدوديّت علم و عقل بشر» و «نامحدود بودن علم و عقل خداوند» نهفته است .
اعجاز قرآن از جهات گوناگون ، اثبات شده است و تفسير علمي كه همان، توضيح دادن آيات قرآن ، به وسيلهي علوم تجربي است؛ يكي از راه هاي اثبات اعجاز قرآن ، به شمار ميآيد .
تفسير علمي ، بايد به وسيلهي علوم قطعي صورت گيرد و معيارهاي تفسير معتبر ، در آن رعايت شده باشد و توسّط مفسّر جامع الشرايط صورت پذيرد .
از آن جا كه تعارض واقعي بين علم و دين ، وجود ندارد ؛ از اين رو محال است كه ، دو گزارهي علمي و ديني ، هر دو قطعي و ناسازگار با هم باشند ؛ ولي تعارض ظاهري علم و دين ، يا قرآن و علم ، ممكن است ؛ ولي قابل رفع و زدودني ميباشد .
نمونههايي از مصاديق اعجاز علمي قرآن كه ، با توجّه به يافته هاي قطعي علوم تجربي ، به اثبات رسيده است ؛ عبارتند از : حركات خورشيد ، قانون جاذبه ، زوجيّت عمومي موجودات ، لقاح ابرها .
در مورد خورشيد ، بايد به پنج حركت آن ، اشاره كنيم كه ، سه حركت طولي ، وضعي و زماني آن ، به طور يقين ، اعجاز علمي قرآن را اثبات ميكنند و حركت دروني آن ، فقط از يك منظر ميتواند ، اعجاز علمي قرآن را اثبات كند و حركت دوراني نيز ، ققط به مطالب علمي قرآن، اشاره دارد و نميتواند به اثبات اعجاز علمي قرآن بپردازد.
در مورد قوّهي جاذبه ، بايد گفت كه ، اين نيرو سبب مي شود كه همهي كرات آسماني ، با سرعت به سوي هم ، حركت كنند و در مركز واحدي جمع شوند ؛ ولي حركت دوراني ، سبب ميشود كه اين كرات و منظومهها ، به سرعت از هم دور شوند ؛ حال اگر ، قوّهي جاذبه با قوّهي دافعه مساوي باشد ؛ نه ذرّهاي كمتر و نه ذرّهاي بيشتر ، در اين صورت ، ستون نيرومند نامرئي به وجود ميآيد كه ، آنها را در جاي خود ، ثابت نگه ميدارد كه اين مطلب را قرآن ، 1400 سال قبل ، از آن سخن به ميان آورده است .
در مورد زوجيّت عمومي موجودات ، بايد گفت كه قرآن ، زوجيّت را در تمامي اجزاي عالم هستي ، تعميم مي دهد و اساساً هر چيزي را كه عنوان « موجود » به خود گيرد ، از اين اصل و قانون كلّي ، مستثني نميداند.
در مورد لقاح ابرها ، همان طور كه علم هواشناسي ، نشان داده است ؛ بادها ، عمل بارور كردن ابرها را بر عهده دارند و باعث تشكيل شدن قطرات باران ، ميشوند كه قرآن ، صدها سال قبل ، از اين راز پرده ، برداشته است .
فهرست منابع
1- احمدي ، حبيب ، پژوهشي در علوم قرآني ، ناشر مؤلّف (چاپخانهي دفتر انتشارات اسلامي) ، 1376.
2- اوبلاكر ، اريك ، فيزيك نوين ، مترجم بهروز بيضاوي ، تهران :انتشارات قدياني ،1370.
3- بازرگان ، مهدي ، باد و باران در قرآن ، به اهتمام محمّد مهدي جعفري ، چ دوم ، تهران : شركت سهامي انتشار ، 1353 .
4- بوكاي ، موريس ،عهدين ، قرآن و علم ،مترجم حسن حبيبي، انتشارات سلمان ، 1375.
5- پرهيز ، محمّد علي ، شگفتي ها و اعجاز قرآن ، چ اوّل ، قم : مؤسّسهي انتشارات ائمّه (عليه السّلام) ، 1358 .
6- جوادي آملي ، عبدالله ، تفسير تسنيم ، ج2 ، چ پنجم ، مركز نشر اسراء ، 1385 .
7- حكيم ، محمّد باقر ، علوم قرآني ، مترجم محمّدعلي لساني فشاركي ، مؤسّسهي فرهنگي ، انتشارات تبيان ، بي تا .
8- خويي ،ابوالقاسم ، البيان في تفسير القرآن ، مترجم جعفر حسيني ، چ اوّل ، ناشر دارالثقلين ، 1384 .
9- _________ ، شناخت و اعجاز قرآن ، به اهتمام محمّد صادق نجفي و هاشم هريسي ،چ اوّل ، بي جا ، 1361.
10- _________ ، مرزهاي اعجاز ، مترجم جعفر سبحاني ، چ سوم ، كانون انتشاراتي محمّدي ، 1362 .
11- رضايي اصفهاني ، محمّد علي ، اعجازها و شگفتي هاي علمي قرآن ، به اهتمام محسن ملّا كاظمي ، چ اوّل ، انتشارات تفسير و علوم قرآن ، 1386 .
12- __________________ ، پژوهشي در اعجاز علمي قرآن ،ج 1، چ دوم ، قم : انتشارات پژوهشهاي تفسير و علوم قرآن ،1386 .
13- _________________ ، درآمدي بر تفسير علمي قرآن ، چ دوم ، انتشارات اسوه (وابسته به سازمان اوقاف و امور خيريّه ) ، 1383.
14- سادات ، محمّد علي ، زنده ي جاويد و اعجاز جاويدان ، تبريز : انتشارات فلق ، 1357 .
15- سبحاني ، جعفر ، قرآن و اسرار آفرينش ، قم : مؤسّسهي بوستان كتاب ، بي تا.
16- عابدي ، احمد ، دفتر عقل و قلب «پرتوي از انديشههاي عرفاني و فلسفي امام خميني (رحمه الله عليه )» ، چ دوم ، انتشارات زائر ، 1386.
17- مكارم شيرازي ، ناصر ، پيام قرآن ،ج 8 ، چ هشتم ، تهران : دارالكتب الاسلاميه ، 1381.
18- نوري ، حسين ، دانش عصر فضا ، قم : نشر مرتضي ، 1370.
19- نيازمند ، رضا ، پويا ، حسن ، تفسير قرآن و علوم جديد ، چ اوّل ، تهران : انتشارات باز ، 1380.
20- هيئت علمي -عقيدتي-سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران ، دروس عقايد اسلامي (1) ، چ اوّل ، دفتر نشر فرهنگ اسلامي ، 1363.